fbpx

Jak konečně napsat a vydat knihu nebo článek

Už dlouho koketujete s nápadem napsat knihu, nebo vás to napadlo zrovna teď? Chcete vytvořit něco, co bude mít větší dopad než příspěvky na sítě? Pak byste měli vědět 7 důležitých věcí.

1. Téma, o kterém píšete, byste měli milovat

To znamená, že nemusíte nutně začínat psát jako vševědoucí experti, abyste s vašimi myšlenkami mohli ven do světa.

Vášeň je ale velmi důležitá ingredience pro psaní jakékoliv knihy, je to motor, který vás poženete vpřed.

Zpracováváte-li na své oblíbené téma knihu, odborníky se stanete, i když si zpočátku nevěříte. To samozřejmě neznamená, že se nenajdou lidé, kteří o tématu vědí víc.

2. Začněte nejdřív psát články

Kniha je velké sousto. Abyste si mohli začít věřit a abyste zjistili, že vás psaní a samotné téma opravdu baví, naučte se přenášet myšlenky na papír v menším formátu. Pište články nejdřív na svůj blog, později do internetových magazínů, do tištěných médií. Určitě dostanete nějakou podnětnou zpětnou vazbu od lidí, kteří si vaše texty přečtou. A navíc si postupně vybudujete své publikum, z čtenářů vašich blogů se stanou fanoušci a budoucí majitelé vašich knih.

3. Proč knihu píšete a proč je pro vás tak důležitá?

Sepište si svá PROČ pro chvíle propadu, ztráty motivace, nájezd sebesabotérů…

Co vlastně chcete vydáním knihy získat?

„Jakmile se rozhodneš, vesmír se spojí, aby se to stalo.“

— RalphWaldo Emerson

4. Váš závazek

Jak poznáte, že jste své knize skutečně oddáni? Jste pro ni ochotni dělat kromě samotného psaní různé další zcela odlišné věci, s nimiž musíte počítat.

Pokud jde o dosažení cíle napsání knihy, váš závazek zahrnuje:

  • Investice předem (založte si blog a pravidelně přispívejte).
  • Zveřejnění (dejte vědět na sociálních sítích, že píšete knihu).
  • Nastavení časové osy (vytvořte si konkrétní plán s termíny).
  • Několik forem zpětné vazby – najdete si své betačtenáře, literárního kouče (můžu to být já), skupinu autorů.
  • Odstraňte ve vašem prostředí věci, které jsou v rozporu s vaším závazkem a brání vám v psaní.

Pokud jste pro něco skutečně zapálení, ve vaší mysli je to, jako byste již uspěli. Všechny pochybnosti a nedůvěra odplavou pryč.

Pokud jste odhodláni napsat a vydat knihu, uděláte vše pro to, aby se tak stalo. Nenechávejte to náhodě. Nečekejte, až vás někdo objeví.

5. Ptejte se, proč by vaši knihu měl číst kdokoliv další

  • Proč by si kdokoliv měl koupit vaši knihu? 
  • Co si z knihy odnese?
  • Co z knihy dělá přínosnou záležitost hodnou přečtení?
  • Jak se kniha odlišuje od konkurence?
  • S čím kniha čtenářům pomůže?

Na tyto otázky byste měli znát odpověď ještě předtím, než napíšete první větu.

6. Kniha jako byznys

Možná se vám to nelíbí, ale cesta knihy ke čtenářům je podnikání velmi podobná, protože kromě samotného psaní musíte dělat účetnictví, marketing atd. Při psaní knihy musíte počítat se spoluprací a komunikací s dalšími odborníky – nakladatelstvím, grafikem, editorem, korektorem, tiskárnou. Budete řešit a připomínkovat grafickou stránku knihy, která je založená na vašich představách, které také musíte formulovat.

Musíte věnovat dostatek času marketingu a vydání knihy neustále promovat do světa, aby si ji koupilo co nejvíc lidí. S prodejem je spojená distribuce (prodáváte-li si knihu i sami) a následná fakturace či řešení stížností. A s tím samozřejmě souvisí i povinnosti, které máte – daně, ohlašovací povinnost…

7. Vyzkoušejte si jednoduše plán na vydání knihy

Cesta k vaší knize může být různá, podle vašich zkušeností, talentů, strategických partnerství… Na jednom papíru si můžete modelovat různé možnosti a z nich pak vybrat tu, která vám sedí v této chvíli nejvíc. Klíč k vaší knize vám s tím pomůže.

Alena Vorlíčková
Psaní ve všech podobách, kreativní texty, články do magazínů, psaní na web, blogování, copywriting, to je moje vášeň. Už několik let mě psaní živí a já se cítím volná a svobodná. Vedu workshopy tvůrčího psaní pro různé věkové skupiny, kurzy copywritingu pro drobné podnikatele, storytellingové dílny. Baví mě inspirovat a vést druhé ke splnění jejich snu, kterým je psaní pro radost, napsání a vydání knihy, tvorba textů podporujících podnikání. Víc se o mně dozvíte na stránce Můj příběh.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů