Přemýšleli jste někdy o tom, jak komunikujete se svými klienty, jak je oslovujete, jaká jsou vaše klíčová slova? Kde se nejčastěji prezentujete, na sociálních sítích, v mailech, na firemním blogu? Možná jste už narazili na značku, která vystupuje z řady právě díky výrazným a sjednoceným textům.
Pokud si píšete texty sami, je to jednodušší. Zamyslete se nad svým psaným projevem a uvědomte si, jak komunikujete. Slaďte všechny texty do jednotného (svého) stylu, tykejte, nebo vykejte, používejte originální oslovení a klíčová slova. Lidé za vámi půjdou.
Pokud vás za značku píše víc, zamyslete se nad tím, komu píšete, kdo čte vaše texty a kdo od vás nakupuje. Představte si značku jako konkrétní osobu, kolik je jí let, co dělá, jak mluví. Nakonec si všechno zapište a vytvořte komunikační manuál, který budete mít stále po ruce a seznámíte s ním každého nováčka. Tak bude komunikace vaší značky jednotná a zákazníci si vás zapamatují.
A pokud začínáte jako copywriter psát pro nějakou značku, tak se po komunikačním manuálu poptejte, ušetříte si tím spoustu práce. Možná tomu říkají jinak. ale i některé malé (skvělé) firmy ho mají. Nebo ho pomozte vytvořit.
Než začnete psát pro klienta, tak se hned po komunikačním manuálu poptejte. Budete mile překvapeni, když ho firma bude mít. Na školeních ve firmách se setkávám s tím, že se noví zaměstnanci zeptají svých kolegů, když o tom mluvíme, a dostanou kladnou odpověď, kde ho najdou, nebo ho majitel rovnou vytáhne z tašky.
Značka odlišuje zboží a služby od konkurence. Kromě toho, že prodává, má ještě nějaké poslání, proč vznikla. V dnešní době je stále víc značek, které mají na srdci i něco jiného, než jen vydělávání peněz, např. pomoc dětem, nakládání s odpady, podporu sportu ap.
Český rozhlas
Naším posláním je sloužit veřejnosti, poskytovat kvalitní informace, vzdělávání, kulturu i zábavu a přispívat k ochraně a rozvoji základních hodnot demokratické společnosti.
Představte si typického zákazníka – pohlaví, věk, povolání, zájmy… a všechno si to sepište. Ve fotobance najděte vhodnou fotku. Máte ho jasně před sebou? Zkuste s ním komunikovat.
Podle persony (může jich být i víc) zvolte, jaký tón komunikace budete používat. Patří do nějaké (věkové, zájmové) skupiny, která má svůj slang, používá typické výrazy pro tuto skupinu? Zkuste se jí přiblížit svým sdělením. Pozor, pokud máte více cílových skupin, můžete vyvolat nelibost, dobře to prozkoumejte a promyslete.
Jaké asociace by měla značka vyvolávat?
Sepište si, co by měla (vaše) značka evokovat. Na úvod si zkuste říct, jaké asociace ve vás vyvolávají známé značky (Coca cola, televize Nova, ZOOT a další, které znáte). Najděte jich aspoň 10-15.
Příklady vhodného a nevhodného stylu komunikace
Na jednu půlku papíru si napište, jak by se měla značka vyjadřovat, a na druhou stranu, jaké výrazy by za žádnou cenu používat neměla, tím si vymezíte mantinely.
Klíčová slova
Napište si pár slov, kterými se odlišíte od konkurence a která budete použít, např. ZOOT má radost.
Seznam zakázaných slov
Naopak si vypište zakázaná slova – nejkvalitnější, nejlepší, udržitelný, jedinečný, unikátní, příběh…, která byste používat neměli.
To by pro začátek mohlo stačit. Chcete vědět víc? Přečtěte si ještě tento článek.
Objednejte si příručku Pište za peníze jako profík!