fbpx

Nejen Coca- cola, Nike, Harley Davidson… I vy budujete svou značku!

Možná to víte, možná si říkáte, co je to za nesmysl. Pokud jste vystoupili z davu, píšete svůj blog, hrajete ochotnické divadlo, zpíváte, natáčíte videa o pěstování bylinek, pořádáte pravidelný běžecký závod, rádi fotíte, cestujete a sdílíte zážitky, pak budujete, třeba i nevědomky, své dobré jméno a svou značku.

coca-cola-462776_1920

Co si představíte a jaké pocity ve vás vyvolávají jména známých lidí?

Značka není jenom to, co vidíme a slyšíme – logo, písmo, barvy, styl oblékání, typický detail (barevné brýle), gesta, znělka, drobná řečová vada. Značku tvoří i pocity, představy, předsudky, které máme s konkrétním člověkem spojeny – pomohl mi, podpořil mě, nebo mě zesměšnil, urazil, asi to bude podvodník atd. Pocity nemusí mít úplně racionální důvody, vycházejí z hlubin naší duše a existují v nás tisíce let.

Zkuste si teď myslet na známé tváře a zapsat si, co vás okamžitě napadá, když se řekne: Karel Gott, Lucie Bílá, Jaromír Jágr, Jiří Mádl, Aneta Langerová…

Prastaré vzory v našem podvědomí

V našem podvědomí jsou po celé věky, nezávisle na kultuře, zakořeněny praobrazy a vzory, podle kterých se i dnes řídíme. Aniž bychom si to uvědomovali, určité věci v nás vyvolávají pocity a emoce, které nám připadají iracionální, přesto se podle nich řídíme. Psycholog Carl Gustav Jung pojmenoval tyto předobrazy archetypy, které se nám dnes promítají do brandingu (tvorby a budování značek). Dokonce se dá říct, že nahrazují náboženství, podle starých vzorů tvoří nové mýty a legendy.

jump-863058_1920

Jste Vládce, Objevitel, Psanec nebo Neviňátko?

Přemýšleli jste někdy o tom, proč se vám s některými lidmi pracuje výborně, jste na jedné vlně, podporují vás jako zákazníci? A proč to s někým jiným nejde vůbec, ježí se vám chlupy na těle, když máte toho člověka potkat, nebo spolu mluvíte a vaše myšlenky se úplně míjejí? Možná to bude tím, že jeden z vás je Objevitel, který kráčí po dosud neprobádaných cestách, a druhý Jeden z nás, který má rád své jistoty, nevybočuje z řady, dělá to co ostatní.

Přehled archetypů

  1. Tvůrce: “Co si lze představit, to lze také udělat.” Chce vytvořit trvalou hodnotu. Zhmotnit svou vizi.
  2. Pečovatel: “Miluj svého bližního jako sebe samého.” Hlavní touha je chránit lidi před újmou, pomáhat ostatním. Dělat něco pro ostatní.
  3. Vládce: “Moc není vše. Ale je to jediná věc, na které záleží.” Hlavní touha je vládnout. Má za cíl vytvořit prosperující rodinu, komunitu nebo firmu.
  4. Klaun: “Nemůžu-li tančit, nechci být součástí vaší revoluce.” Hlavní touha je žít přítomností a naplno se bavit. Chce si užívat a rozzářit svět.
  5. Jeden z nás: “Všichni lidé jsou si rovni.” Chce komunikovat s ostatními lidmi. Má potřebu cítit sounáležitost. Rozvíjí běžné chování, obyčejný vzhled a splývá s davem.
  6. Milenec: “Mám oči jen pro tebe.” Chce dosáhnout intimního sblížení a zkoušet smyslné potěšení. Chce mít vztah k lidem, k práci, k prožitkům a milovanému okolí.
  7. Hrdina: “Kde je vůle, je i cesta.” Chce dokázat svoji hodnotu pomocí odvážného a obtížného jednání. Chce docílit takového úspěchu, který zlepší svět.
  8. Psanec: “Pravidla jsou od toho, aby se porušovala.” Touží po pomstě nebo revoluci. Chce zničit to, co nefunguje pro něho nebo společnost.
  9. Kouzelník: “Nic není nemožné!” Má touhu poznat základní zákony fungování světa. Chce uskutečnit své sny. Vytváří a prožívá vize.
  10. Neviňátko: “Svoboda být sám sebou.” Chce prožívat ráj na zemi a být šťastný. Má víru a optimismus.
  11. Objevitel: “Nezahánějte mě do rohu.” Svoboda hledat kdo jsem pomocí zkoumání světa. Hledá cestu a nové zážitky. Utíká z nudy.
  12. Mudrc: “Pravda nás osvobodí.” Chce objevovat pravdu. Využívá inteligenci a analýzu k pochopení světa. Hledá informace a znalosti, chce pochopit myšlenkové procesy. Je moudrý a inteligentní.

Představovali jste si při čtení nějaké konkrétní osoby nebo značky? Dokázali byste přiřadit k archetypům Harley Davidson, Jana Husa, Steva Jobse? Mají některé archetypy něco společného a jsou některé v protikladu?

Pokud jste si odpověděli, pak jste určitě poznali, proč se některé archetypy doplňují  a jiné stojí proti sobě. A tak to funguje v životě i v marketingu.

A teď to nejlepší nakonec. Zkusili jste se zamyslet nad tím, co jste vy? Co tvoří nebo by mohlo tvořit vaši značku?

Chcete začít psát, věnovat se copywritingu? Mám pro vás na vyzkoušení e-book 5 tipů jak psát za peníze.

A podrobný návod s úkoly, se skutečnými zadáními a ukázkami Pište za peníze jako profík!

 

 

 

Alena Vorlíčková
Psaní ve všech podobách, kreativní texty, články do magazínů, psaní na web, blogování, copywriting, to je moje vášeň. Už několik let mě psaní živí a já se cítím volná a svobodná. Vedu workshopy tvůrčího psaní pro různé věkové skupiny, kurzy copywritingu pro drobné podnikatele, storytellingové dílny. Baví mě inspirovat a vést druhé ke splnění jejich snu, kterým je psaní pro radost, napsání a vydání knihy, tvorba textů podporujících podnikání. Víc se o mně dozvíte na stránce Můj příběh.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů