fbpx

Jste král, poutník, víla nebo čarodějnice?

I když si to vždycky neuvědomujeme a třeba ani pořádně nevíme, co to je, archetypy nás obklopují od narození stále a provází nás na naší cestě životem. Setkáváme se s nimi v pohádkách, pracují s nimi známé značky, filmaři vyrábějí kasovní trháky se známými postavami a příběhy, např. Forrest Gump (moudrý blázen), Hvězdné války (hrdina), zajímají nás celebrity, které v nás nějaký archetyp evokují – princezna Diana (Popelka).

Archetyp znamená pravzor, tradicí posvěcenou a typickou postavu, představu, příběh. V dávných dobách byly archetypy jedinou realitou člověka, zákonem života, normou platící odpradávna na popud nějakého božstva nebo hrdiny, kterou musel respektovat a následovat, aby „vzdoroval dějinám“ – tj. nepředvídatelným událostem.

Nevyčerpatelným zdrojem archetypů jsou lidové pohádky. Každý národ má své oblíbené pohádky, které nějak odrážejí jeho hluboce zakořeněné motivy. Mezi českými pohádkami jsou to příběhy většinou opředené tajemstvím, neboť každý archetyp je v podstatě nedefinovatelný a nevyjádřitelný. Právě proto je potřeba vyprávění příběhů a mýtů, abychom se skrze ně dostali k archetypům do osobní blízkosti. Nepůsobí totiž na racionální složky osobnosti, ale spíše na její nevědomou, archaickou složku, kde vyvolávají určitou rezonanci, neboť jsou v nás již určitým způsobem (na úrovni kolektivního nevědomí) přítomny. Skrze vyprávění dochází k jejich oživení v našem vědomí. Právě proto malé děti klasickým pohádkám tak rozumí, i když dospělí si někdy myslí, že je to staré nepotřebné harampádí.

Vzpomenete si, kterou pohádku jste měli nejradši? Které postavě jste fandili?

Byl to hrdina, který se vydal na cestu, překonával různé překážky, bojoval s draky, potkával různé pomocníky (víly, kouzelné dědečky) a nakonec získal ruku princezny?

Nebo chytré dítě, které se rozdělilo s ostatními o svůj poklad a svým bystrým rozumem vyřešilo problém?

Fandili jste starému, nebo mladému králi?

Snili jste o hodné, laskavé a spravedlivé mamince?

A všimli jste si, že s podobnými postavami pracuje i reklama a marketing a lidé se s těmi obrazy rádi ztotožňují?

Nejen běžné výrobky a služby, ale i hvězdy, filmy a veřejní činitelé dosahují mimořádných úspěchů, když se vydají na pole archetypů. Základní důvod, proč jsou archetypy tak trvalé spočívá v tom, že odrážejí naši vnitřní realitu a snahy. Vnitřní okolnosti se mohou lišit, ale naše cesta je v principu vždy stejná. To znamená, že všechny postavy máme v sobě, nejen statečného prince, ale i čarodějnici, loupežníka nebo zlou královnu. Jsou to části naší duše, které se hádají, připravují pasti, nebo táhnou za jeden provaz a žijí šťastně až…

Více k archetypům i jiným věcem najdete v online knihovně Jak napsat a uspořádat svou knihu.

Přečtěte si ještě:

Prožijte dobrodružství a osvoboďte svůj zakletý zámek

Řekni mi, jakou pohádku máš nejradši, a já ti povím, kdo jsi

Příběhy vyvolávají vzrušení, smutek, otázky, toužení a porozumění

Alena Vorlíčková
Psaní ve všech podobách, kreativní texty, články do magazínů, psaní na web, blogování, copywriting, to je moje vášeň. Už několik let mě psaní živí a já se cítím volná a svobodná. Vedu workshopy tvůrčího psaní pro různé věkové skupiny, kurzy copywritingu pro drobné podnikatele, storytellingové dílny. Baví mě inspirovat a vést druhé ke splnění jejich snu, kterým je psaní pro radost, napsání a vydání knihy, tvorba textů podporujících podnikání. Víc se o mně dozvíte na stránce Můj příběh.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů