Podnikatelský nápad jako příběh na jednu stránku

Chcete vydat knihu nebo máte jiný projekt a rádi byste zjistili, co musíte všechno udělat, co vám ještě chybí, chcete vědět, jestli má šanci na úspěch, jaká jsou rizika? Pak vyzkoušejte jednoduchý nástroj Lean Canvas! Zároveň vám později pomůže s prezentací a oslovením třeba sponzorů.

Nástroje, které propojí obě mozkové hemisféry

Už jsme tady měli a zkoušeli persony, portfolio, myšlenkové mapy. Psali jste mi, jak se vám s nimi dobře pracuje, že jsou lepší než lineární seznamy. Vidíte celý problém vcelku, když si ho nakreslíte jako jeden obrázek. Lean Canvas je další nástroj, který shrne všechny nejdůležitější části projektu, podnikatelského plánu, nového produktu na jednu stránku.

Lean Canvas – myšlenka popsaná jako příběh

Proč mají příběhy takovou sílu? Proč si mnohem lépe zapamatujeme informace podané ve formě příběhu? Příběhy obsahují emoce a zasahují nejstarší části mozku. Promlouvají k nám způsobem, jakým lidé přemýšleli a komunikovali dřív, než vznikla věda. Lean Canvas využívá těchto předností příběhu tak, že každý rozumí sdělovaným myšlenkám. Stručnost tohoto nástroje neodradí posluchače předem.

Kde se dá Lean Canvas využít

Lean Canvas využijete pro brainstorming, můžete ho s přehledem použít také pro diskuzi nad různými verzemi a variantami navrhovaného nápadu a pro jejich srovnání. Jeho výhodou je jednoduchost a zaměření se na hlavní věci, slouží k utřídění myšlenek. V pokročilejší fázi procesu ho výborně využijeme pro prezentování nápadu, třeba pro sponzory. Výhodou je, že si ho snadno zapamatujeme a můžeme to využít i při neformálním náhodném setkání.

Jak pracovat s Lean Canvas

Jedna stránka A4 je rozdělena na 9 (10) polí, které vyplňujeme podle předem určeného pořadí. Na internetu najdete základní rozdělení stránky a způsob vyplňování. Mě nadchl model, se kterým jsme pracovali v kurzu Rozvíjím svůj svět a který je zaměřen spíše na projekty. Je uspořádán takto:

  1. Unikátní nabídka (co ostatní nemůžou okopírovat)
  2. Klíčová partnerství (s kým budete spolupracovat)
  3. Zákazníci (kdo jsou vaši zákazníci, rozdělení do segmentů)
  4. Klíčové činnosti (co budete dělat)
  5. Cesty (distribuční kanály)
  6. Zdroje příjmů
  7. Klíčové zdroje (fyzické, duševní, lidské, finanční)
  8. Struktura nákladů
  9. Vztahy se zákazníky
  10. Přidaná hodnota vaší činnosti

Každé políčko heslovitě vyplňte. Projděte si celou stránku několikrát. Vytvořte si různé varianty. Uvidíte, že vás to bude bavit. Já jsem si vytvořila několik nápadů, jak vydat knihu.

Lean Canvas vytvořil Ash Maurya na základě Business Model Canvasu Alexe Osterwaldera. Oba Canvasy mají velmi podobnou strukturu a způsob práce s nimi je stejný. Business Model Canvas je vhodnější pro popis již existujících firem (např. při analýze konkurence), Lean Canvas je zaměřen na tvorbu nových produktů, služeb a zakládání startupů.

Alena Vorlíčková
Psaní ve všech podobách, kreativní texty, články do magazínů, psaní na web, blogování, copywriting, to je moje vášeň. Už několik let mě psaní živí a já se cítím volná a svobodná. Vedu workshopy tvůrčího psaní pro různé věkové skupiny, kurzy copywritingu pro drobné podnikatele, storytellingové dílny. Baví mě inspirovat a vést druhé ke splnění jejich snu, kterým je psaní pro radost, napsání a vydání knihy, tvorba textů podporujících podnikání. Víc se o mně dozvíte na stránce Můj příběh.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.

  • Chcete taky začít psát své texty za peníze a odměny?

    Mám tu pro vás 5 tipů jak na to.

  • 7 cest k probuzení vaší kreativity, radosti a vášně

    Malé kroky k velké radosti a pocitům štěstí - e-book s tipy a cvičeními k vytištění a vyplnění

  • Rubriky
  • Nejnovější příspěvky