Možná to víte, možná si říkáte, co je to za nesmysl. Pokud jste vystoupili z davu, píšete svůj blog, hrajete ochotnické divadlo, zpíváte, natáčíte videa o pěstování bylinek, pořádáte pravidelný běžecký závod, rádi fotíte, cestujete a sdílíte zážitky, pak budujete, třeba i nevědomky, své dobré jméno a svou značku.
Značka není jenom to, co vidíme a slyšíme – logo, písmo, barvy, styl oblékání, typický detail (barevné brýle), gesta, znělka, drobná řečová vada. Značku tvoří i pocity, představy, předsudky, které máme s konkrétním člověkem spojeny – pomohl mi, podpořil mě, nebo mě zesměšnil, urazil, asi to bude podvodník atd. Pocity nemusí mít úplně racionální důvody, vycházejí z hlubin naší duše a existují v nás tisíce let.
Zkuste si teď myslet na známé tváře a zapsat si, co vás okamžitě napadá, když se řekne: Karel Gott, Lucie Bílá, Jaromír Jágr, Jiří Mádl, Aneta Langerová…
V našem podvědomí jsou po celé věky, nezávisle na kultuře, zakořeněny praobrazy a vzory, podle kterých se i dnes řídíme. Aniž bychom si to uvědomovali, určité věci v nás vyvolávají pocity a emoce, které nám připadají iracionální, přesto se podle nich řídíme. Psycholog Carl Gustav Jung pojmenoval tyto předobrazy archetypy, které se nám dnes promítají do brandingu (tvorby a budování značek). Dokonce se dá říct, že nahrazují náboženství, podle starých vzorů tvoří nové mýty a legendy.
Přemýšleli jste někdy o tom, proč se vám s některými lidmi pracuje výborně, jste na jedné vlně, podporují vás jako zákazníci? A proč to s někým jiným nejde vůbec, ježí se vám chlupy na těle, když máte toho člověka potkat, nebo spolu mluvíte a vaše myšlenky se úplně míjejí? Možná to bude tím, že jeden z vás je Objevitel, který kráčí po dosud neprobádaných cestách, a druhý Jeden z nás, který má rád své jistoty, nevybočuje z řady, dělá to co ostatní.
Představovali jste si při čtení nějaké konkrétní osoby nebo značky? Dokázali byste přiřadit k archetypům Harley Davidson, Jana Husa, Steva Jobse? Mají některé archetypy něco společného a jsou některé v protikladu?
Pokud jste si odpověděli, pak jste určitě poznali, proč se některé archetypy doplňují a jiné stojí proti sobě. A tak to funguje v životě i v marketingu.
A teď to nejlepší nakonec. Zkusili jste se zamyslet nad tím, co jste vy? Co tvoří nebo by mohlo tvořit vaši značku?
Chcete začít psát, věnovat se copywritingu? Mám pro vás na vyzkoušení e-book 5 tipů jak psát za peníze.
A podrobný návod s úkoly, se skutečnými zadáními a ukázkami Pište za peníze jako profík!