fbpx

Váš vánoční příběh jako dárek

Napište svůj vánoční příběh jako dárek – pohádku pro děti, překvapivou historku pro kamarády, příběh budující vaši osobní značku, vánoční článek na blog pro své čtenáře.

Vánoce jsou časem zázraků, dárků a kouzel. Možná přemýšlíte o tom, jak vykouzlit úsměv, obdarovat, potěšit v dnešní době přeplněných obchodů, přesycenosti zážitky, v době nedostatku pozornosti a času. Věnujte druhým právě svůj čas a využijte svůj talent pro psaní.

Máte vnoučata? Napište nezapomenutelný vánoční příběh ze svého dětství či mládí. Určitě to pro ně i po letech bude dárek nejvzácnější.

Máte svůj silný vánoční příběh se zázrakem? Napište ho rukou a pošlete jako dopis osobě, kterou chcete potěšit.

Máte už své čtenáře a svůj blog? Věnujte jim vánoční povídku.

Úkol 1

Napište si na papír, co pro vás znamenají Vánoce, na co se nejvíc těšíte, co máte nejradši – jídlo, nápoj, vůně, akce…

Co k vánočnímu příběhu patří?

Připomeňte si známé vánoční povídky a filmy. Co je pro ně typické? Většinou se hlavní hrdina nachází ve složité situaci (je sirotek, přijde o práci, jeho blízký je nemocný atd.). Nečekaným obratem se na Vánoce situace dramaticky vyřeší či zlepší. Příběh má dobrý konec.

Úkol 2

Kdo jsou postavy vašeho příběhu (v krátké povídce 3 – 4)? Kdo je hlavní hrdina? Napište si o nich co nejvíce údajů. Hlavnímu hrdinovi bychom měli fandit. Druhá postava (nemusí to být nutně člověk) by měla být v opozici (zlá macecha, zaměstnavatel, přírodní živel).

Úkol 3

Kde se váš příběh bude odehrávat? V krátké povídce nejlépe na jednom místě.

Úkol 4

Kdy proběhne děj vašeho příběhu? Mělo být to být během pár dní, nebo jednoho dne o Vánocích.

Musíme tu osnovu psát?

Tak se vždycky psali studenti, když měli psát slohovou práci. Asi si na to sami vzpomínáte. Teď myslíte psaní vážně a chcete, aby váš příběh byl působivý. Proto odpovídám, ano, osnovu byste měli používat. Ujasníte si strukturu příběhu, kterému dáte ten správný švih a napětí. Takže s chutí do toho!

  1. Vytvořte zápletku – nějaký problém či konflikt. Hlavní hrdina se střetne s jinou osobou, sám se sebou, s přírodou, osudem…
  2. Vytvořte krizi – šanci k vyřešení problému.
  3. Vytvořte rozuzlení.

Nezapomeňte, že příběh má mít hlavu a patu (úvod a závěr) a jsou nejdůležitější. Úvod proto, aby čtenář text vůbec začal číst, a konec, který ho změní (něco si odnese).

A na co ještě myslet?

Hlídat si stručnost, aktivitu a konkrétnost.

Kdo bude vypravěčem?

Každá postava by měla něco chtít.

Silný příběh, který napsala studentka Martina Vítová během dvou hodin na workshopu tvůrčího psaní v knihovně v Poličce, si můžete přečíst na facebookové stránce Psaní hravé i dravé, kde se můžete pochlubit i svým vánočním příběhem.

Myslíte to s vaším dárkem vážně? Využijte pracovní listy a věnujte pozornost přípravě, samotnému psaní i vyšperkování vašeho textu díky Psaní jako dárek.

Alena Vorlíčková
Psaní ve všech podobách, kreativní texty, články do magazínů, psaní na web, blogování, copywriting, to je moje vášeň. Už několik let mě psaní živí a já se cítím volná a svobodná. Vedu workshopy tvůrčího psaní pro různé věkové skupiny, kurzy copywritingu pro drobné podnikatele, storytellingové dílny. Baví mě inspirovat a vést druhé ke splnění jejich snu, kterým je psaní pro radost, napsání a vydání knihy, tvorba textů podporujících podnikání. Víc se o mně dozvíte na stránce Můj příběh.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů