„Uklízíte mrtvoly?“ vylítlo mi drze z pusy při pohledu na scénu v kapli Konviktu. S Peťkou jsme tam nesměle nahlédly, když jsme předtím samy sebe ujistily, že můžeme. V seriálu říkali, že do budovy může každý, a proto bude těžké vraha vypátrat.
Jednoho listopadového rána uklízečka nalezne docenta Ondřeje Chalupu zastřeleného v jeho pracovně. Souvisí vražda s jeho dlouhodobou snahou o odvolání univerzitního kvestora kvůli podivným machinacím při rekonstrukci historické univerzitní budovy? Proč vrah riskoval a střílel přímo v budově? Kdo všechno měl důvod přát si smrt svérázného, ale čestného docenta?
Uklízečky tam mezi lavicemi drhly podlahy a začaly se po nás koukat. Jedna si všimla, že se na něco ptáme. Přišla ke schodům, na kterých jsme stály, abychom jim tam nenašlapaly. Vypadala sympaticky, tak jsem nejapnou otázku zopakovala. Před pár dny totiž ČT 1 začala vysílat novou kriminálku z prostředí olomoucké univerzity. Peťka dokonce četla vychvalovanou detektivku Modré stíny Michala Sýkory, podle níž byl televizní seriál natočen. Vraha nám ale neprozradila.
„Pan profesor nebyl opilý a určitě nespal. Poděšeně couvala zpátky ke dveřím, vrazila do vysavače, div neupadla, pak se otočila a největší rychlostí, jaké byla schopna, kolébavě pelášila na chodbu s rukama vysoko zvednutýma, jako by měla strach, že si je do té krve, která byla všude kolem, namočí. Nekřičela, neumdlévala, už byla na leccos zvyklá, ale to, co právě viděla, bylo teda úplně nejhorší, co kdy spatřila- dokonce horší, než když před lety ujel bratranci Vasilovi ožralý bagrista obě nohy a ona ho spolu s manželem Igorem zpod toho bagru vytahovala a Igor jí pak musel dát facku, protože pořád nechápala, že nohy Vasilovi už nikdo zpod pásáku nevytáhnou.“
Paní uklízečka byla moc sympatická. Rozpovídala se o natáčení kriminálky a o svém vztahu k historické budově. Pracuje tam už deset let. Po roce chtěla odejít, ale obdivuhodná univerzitní budova Konviktu s uměleckými katedrami ji už nepustila.
Poděkovaly jsme za milé povídání a vydaly se s foťákem a zápisníkem v ruce na průzkum budovy.
Foto: Petra Řehová
Ukázky z knihy Modré stíny Michala Sýkory