V letošním roce budou snad konečně zase příležitosti k setkávání s dětmi při společném čtení a tvoření na ve Škole na zámku v Litomyšli, v knihovnách, ve školách, mateřských centrech a jiných krásných prostorách. Zatím se na to pilně připravuju, teď momentálně s novou knihou, která je věnována čtenářství u nejmenších dětí.
Kniha Evy Koželuhové představuje možnosti využívání čtenářských strategií při předčítání dětem předškolního věku a nečtenářům na počátku školní docházky.
Čtenářské strategie představují soubor postupů a technik, jejichž cílem je usnadnit porozumění čtenému (či v případě předškolních dětí předčítanému) textu. Takových strategií je celá řada – propojování, vizualizace, předvídání, kladení otázek, shrnování apod. – a kniha Evy Koželuhové Čtenářské strategie u předškolních dětí a nečtenářů představuje učitelům v mateřských i základních školách, ale i rodičům, jak je uplatňovat u děti v předškolním věku. V první části knihy jsou strategie teoreticky představeny včetně postupu, jak s nimi efektivně pracovat. Ve druhé části knihy jsou pak uvedeny praktické příklady konkrétních čtenářských lekcí s podrobnou metodikou. Kniha je doplněna množstvím videoukázek dostupných na portálu YouTube.
Pro mě jsou příklady konkrétních realizovaných lekcí s videoukázkami velmi cenné, protože podobnými způsoby pracujeme s Pohádkami pro společné čtení. Velmi se mi líbila dílna s následujícím textem.
Zelená pohádka – Jak se javor strakatil (pohádka Daniely Fischerové z knížky Duhové pohádky)
Video: https://1url.cz/8K4nj
Otázky před čtením: Znáte nějakou pohádku o stromech? Co je to javor? Příběh se jmenuje Jak se javor strakatil, co myslíte, že znamená to slovo strakatil?
Během čtení
Použité strategie: hledání souvislostí, propojování, předvídání, vizualizace, hodnocení, usuzování, shrnování
Otázky při čtení: Jak by svět vypadal, kdyby byl celý zelený? Už jsi někdy po něčem toužil a snažil se a ono se to povedlo? Co si o tom myslíš? Jak poznáme, co je hezké? Kdo o tom rozhoduje?
Aktivity po předčtení příběhu
Dechová cvičení – foukání do listů
Grafomotorická cvičení „Padající list“
Sběr listů, výtvarné a pracovní činnosti s jejich využitím
Dramatizace příběhu
Pohybové improvizace listí ve větru
Společná výroba stromu
Je úžasné, že v mateřské škole mohou s jedním příběhem pracovat třeba celý týden a nechat se jím inspirovat v různých oblastech.
Knížka Čtenářské strategie je velmi cennou inspirativní pomůckou, která spojuje teorii (např. příprava na předčítání, vhodné a nevhodné podmínky, vhodné a nevhodné otázky) i praxi přímo je školkách, videa jsou cenným doplněním textu. Určitě nějaké nápady při společném čtení s dětmi zařadím.
PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D., působí jako odborná asistentka na katedře preprimární a primární pedagogiky Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy a na katedře pedagogiky Pedagogické fakulty Západočeské univerzity v Plzni. Přes dvacet let působila jako učitelka mateřské školy. Vystudovala magisterský studijní program Pedagogika předškolního věku a doktorský studijní program v oboru Pedagogika na Univerzitě Karlově. Ve své práci se zaměřuje kromě didaktiky předškolního vzdělávání na rozvoj čtenářské pregramotnosti – vede kurzy pro budoucí učitele na VŠ, spolupracuje jako lektor DVPP pro NPI.