Řeč je samozřejmě o copywritingu. Na začátek zmíním, že ideální klient je ten, se kterým jedete na stejné vlně. Ví, co chce, neváhá s vámi spolupracovat, poskytne vám všechno, co potřebujete, bez problémů zaplatí a vrací se.
Máte ho/je? Pak vám gratuluju. Ne? Tak se pojďme na to podívat.
Chcete začít s copywritingem? Zamyslete se nad tím, po čem toužíte. Změnit svůj životní styl, cestovat a pracovat při tom, psát v parku, kavárně nebo doma v posteli… A co musíte umět? Skvěle jazyk, psát zajímavým stylem, který přizpůsobíte své cílové skupině, komunikovat s klientem, mít svůj čas pod kontrolou a spoustu dalšího.
Nejprve si to všechno sepište. Co všechno konkrétně chcete – pracovat ve firmě nebo na volné noze, co budete psát, články, popisky, letáky, kde začnete, jak by měl vypadat váš ideální klient….
Ideální klient pro jednoho, nemusí být ten pravý pro druhého. Naštěstí je tady lidí dost a potenciálních klientů taky. A ono se to postupně bude vylepšovat. Čím víc budete mít zkušeností (i těch špatných), tím víc poroste vaše sebevědomí a budete mít lepší odhad na zájemce o spolupráci. Hlavně o sobě dejte vědět světu. Začněte psát blog, vypište se, najděte si svůj styl a on si vás někdo najde sám.
Studujete a chcete si přivydělat a zároveň se něco naučit z praxe? Nebo už jste ze školy venku, toužíte hodně cestovat a přitom vydělávat přes internet? Nebo už máte za sebou nějakou pracovní zkušenost, jste na mateřské a tušíte, že po ní už to tak nepůjde? Pak se můžete stát copywriterem a pracovat tak, jak vám to nejlépe vyhovuje.
Můj copywriterský příběh začal právě na mateřské. Bydlím na samotě u lesa, neměla jsem žádné hlídání, děti byly dost nemocné… Naštěstí jsem nemusela vydělat peníze na živobytí. Začala jsem psát knihy o Slovinsku a díky nim jsem poznala Míšu. To bylo to nejskvělejší, co mě mohlo potkat, protože jsem začala externě spolupracovat pro asi nejznámější firmu v online marketingu. Pak jsem vystřídala ještě několik agentur, kam mě Míša vzala s sebou nebo doporučila svým známým. Souběžně jsem měla jednotlivé zakázky přes internet, na kterých jsem se učila jednat o ceně, volit způsoby placení, setkávala se s nekorektním jednáním, nebo naopak byla překvapená z bezproblémového průběhu spolupráce. To byla velká škola. Naštěstí se ztráty počítaly v řádu stokorun, tak jsem získala zkušenosti celkem levně. Brzy jsem dostala příležitost školit, a to už bylo úplně jiné kafe. Dnes spolupracuju se dvěma firmami dlouhodobě, školím ty, se kterými mě to baví, a další zákazníky si vybírám na doporučení, když mě zaujme téma a další okolnosti. Během 8 let copywriterské praxe jsem získala tyto hlavní poznatky:
Za těch 8 let se copywriting a jeho využití hodně změnil – k lepšímu.
Asi každý si musí projít obdobím, kdy se ho bude někdo snažit přechytračit.
Na druhou stranu existují skvělí klienti, kteří budou vědět, co chtějí a budou se chtít naučit.
Na začátek spolupráce se s klientem vždy sejděte, a teď nemyslím kvůli jednomu článku za 50 Kč.
Můžete mít blog, kde ukážete, co umíte, a kde si můžete i přivydělat.
Chcete začít s copywritingem? Mám pro vás e-book Pište za peníze jako profík!