Filmový festival je ideálním místem, kde se tvůrčí člověk může uvolnit, načerpat inspiraci a energii od jiných, vidět a slyšet zajímavé osobnosti naživo, projít mnoha emocemi při sledování skvělých filmů, obdivovat i jiná umělecká díla, poslouchat hudbu, pobavit se, zatančit si, malovat, sportovat nebo jen tak být uprostřed dění.
Událostí letošního 56. ročníku zlínského festivalu bylo slavnostní zahájení světovou premiérou restaurovaného Barona Prášila. Originální film plný fantazie vznikl před 55 lety a režisér Karel Zeman experimentoval s triky a filmovými postupy natolik, že restaurátoři měli hodně práce s tím, aby zachovali jeho původní podobu. Zeman totiž kombinoval různé technologie a použil nové barvení a tónování.
„Nejde o novou, modernější verzi filmu, ale o identické, digitálně zrestaurované provedení. Diváci by v kině měli vidět stejného Barona Prášila, jakého sledovali v době jeho vzniku v 60. letech,“ zdůraznil na premiéře Ivo Marák, hlavní restaurátor filmu. Jako kdysi nám, tak i dnes našim dětem se líbí příběh o fantastovi, který létal na dělové kouli, osedlal si mořského koníka, vznášel se vesmírem na barokním křesle, proplul rybou… A znovu nás odvádí do světa fantazie, v němž je možné úplně všechno, hlavně milovat a snít a své sny si plnit.
Druhou premiérou ve Zlíně byl nový český (valašský) rodinný film Děda. Bylo úžasné sedět v hledišti s jeho tvůrci, kteří obsadili dvě třetiny sálu a užívali si společně projekci svého filmu. Ti hlavní se představili divákům a podělili se o zážitky z natáčení. Ve filmu se prolínají dvě časové roviny – současný příběh o pražských dětech, které jedou na prázdniny k dědovi na Valašsko, a příběh z dopisů z první světové války, které děti najdou na půdě.
Podíleli se na něm dva režiséři – Milana Basel a Marta Santovjáková Gerlíková. V hlavní roli dědy si zahrál František Segrado, který měl ve Zlíně kromě filmové premiéry ještě koncert. Atmosféra filmové projekce byla nabitá emocemi, bylo vidět, že tvůrci jsou nadšení z toho, že své mnohovrstevnaté dílo dotáhli do vítězného konce. Když už jsem v noci usínala, slyšela jsem ještě, jak se pod okny našeho hotelu, kam se scházeli na večeři, baví o příštím filmu, který vytvoří z natočeného materiálu, a o nové valašské pohádce.
Dětský filmový festival není jen o promítání filmů. Po celém městě probíhají další zajímavé akce. Magické zámecké komnaty ukrývají unikátní interaktivní objekty, které se snaží rozvíjet imaginaci a fantazii se zaměřením na kreativní poznávání světa i sebe sama prostřednictvím vlastních smyslů. Autorem konceptu a některých objektů je Petr Nikl. Hned v první komnatě se nachází jeho Krajina srdce v nafukovacím prostoru s periskopy, marimbami, niněrou, varhanami, imaginativní krajina nabízející doprovodnou hru na přední nástrojové desce. Posledním exponátem je Kuleta, kuličkový kinetický objekt, umožňující se návštěvníkům opravdu vyřádit.